• BRAND/C | Fire starting marketing & sales agency
  • SevenOnes | Fire starting in corporate communication
  • Peer Panels | Fire starting new generations

Dit is generatie Z, zo willen ze het

 

Dit is generatie Z, zo willen ze het 

Generatie Z wordt regelmatig de ‘ongrijpbare generatie’ genoemd, omdat ze alsmaar met hun neus in hun telefoon zitten. Kenmerkend aan deze groep is dat ze zijn opgegroeid in een wereld van digitale mogelijkheden. Een unieke generatie is het absoluut, maar ongrijpbaar zijn ze zeker niet. Hoe je deze digital natives bereikt, lees je in dit blogartikel.

Wat kenmerkt Generatie Z?

Leden van Generatie Z zijn geboren tussen 1995 en 2010. Ze zijn opgegroeid met de mobiele telefoon en iPad in de hand, waardoor ze geen wereld zonder internet kennen. Aan de ene kant hebben ze geleerd om gebruik te maken van digitale mogelijkheden, mede hierdoor hebben ze een filter weten te ontwikkelen tegen de vele online marketinguitingen. Dat betekend echter niet dat ze onbereikbaar zijn, je moet ze gewoon op de juiste manier triggeren.

Aan de andere kant is generatie Z ook opgegroeid in een wereld vol onzekerheden: denk aan de nasleep van de crisis en terreurdreigingen. Hierdoor zijn Gen Z’ers echte aanpakkers die voor zichzelf kunnen zorgen. Ze denken goed na over de wereldproblematiek en welke rol ze hierin zelf spelen.  

Generatie Z typeert zich aan de volgende kenmerken: 

Ze…

  • Ademen technologie 
  • Vinden stabiliteit belangrijk
  • Zijn vaak ondernemend 
  • Vinden persoonlijk contact belangrijk 
  • Zetten zich in voor duurzaamheid 
  • Zijn open minded 
  • Vinden diversiteit vanzelfsprekend 

Hoe bereik je generatie Z?

Waar voorgaande generaties nog gebruik maakte van radio en televisie, verliest de traditionele media zijn kracht bij Generatie Z. Wie de aandacht van generatie Z te pakken wil krijgen, zal ze via online platformen moeten bereiken. En dan niet met lange teksten, nee, juist met creatieve, vlotte en beknopte uitingen. 

Als bedrijf moet je communicatie dus straight to the point zijn. De focus ligt op het visuele: korte video’s en sprekend beeldmateriaal. Daarnaast hecht Generatie Z waarde aan belevingen. Hier kun je als bedrijf slim op inspelen. Maak daar dan ook gebruik van. Laat de gedachte achter je product of dienst zien en breng dit naar buiten door middel van een authentiek verhaal.

Online platformen

Om Generatie Z te bereiken, moet je aanwezig zijn op de online platformen waar ‘hun taal’ wordt gesproken. Momenteel wordt er door Generatie Z gebruik gemaakt van YouTube, Instagram, TikTok en Snapchat, maar de online wereld verandert snel. Het voordeel van deze platformen is dat het de mogelijkheid biedt om als merk de interactie aan te gaan met de consument. Door je op authentieke wijze open te stellen laat je het ‘gezicht’ achter je merk zien, een aspect dat zeer wordt gewaardeerd door de Gen Z’ers.