Het belang van krachtige Employer branding
Het belang van krachtige Employer branding
Tegenwoordig is het voor werkgevers niet gemakkelijk om het juiste talent aan te trekken, zeker met het huidige tekort aan personeel. Het is daarom extra belangrijk om als bedrijf te laten zien waar je voor staat en wat je te bieden hebt. Dit noemen we ook wel Employer branding. In deze blog bespreken we wat Employer branding precies inhoudt en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen.
Wat is Employer branding?
Met Employer branding, of in het Nederlands: werkgeversmerk, laat je toekomstige en huidige werknemers zien wat jou als organisatie interessant en onderscheidend maakt. Met de juiste Employer branding heb jij een voorkeurspositie in de markt in het aantrekken én behouden van talent. Sollicitanten hechten namelijk veel waarde aan het imago van hun potentiële nieuwe werkgever.
Hoe creëer je een sterk imago? Door jouw verhaal eerlijk en consequent naar buiten te brengen. Dit kan je natuurlijk alleen doen als de werkcultuur die je uitstraalt, ook daadwerkelijk intern wordt nageleefd. Een sterk werkgeversmerk begint dus bij de interne uitvoering onder de huidige werknemers.
Waarom is Employer branding belangrijk?
Employer branding zorgt er dus voor dat je toekomstige en huidige werknemers precies weten wat jij als werkgever te bieden hebt. Dat niet alleen, jouw werknemers weten hierdoor ook wat ze voor jou kunnen betekenen. Bedrijven die zich bezighouden met Employer branding zullen merken dat het positieve resultaten met zich meebrengt, waaronder:
- Het makkelijker aantrekken van de juiste mensen
- Een verlaging in je recruitmentkosten
- Een verhoogde retentie van je huidige medewerkers
- Trotse en verbonden werknemers
Er wordt vaak gedacht dat Employer branding alleen gaat om het aantrekken van externe kandidaten, maar het is ook juist heel erg belangrijk voor je huidige werknemers. Wanneer zij trots zijn en zich verbonden voelen met jouw organisatie, zullen ze véél meer voor je doen. Daarnaast zullen deze medewerkers ook hun eigen omgeving enthousiast maken, en laat dat nou precies de mensen zijn die jij graag wilt aantrekken! Ze worden namelijk intrinsiek gemotiveerd aan de hand van een enthousiast verhaal.