Het nut van local store marketing
Het nut van local store marketing
Dagelijks worden er miljarden zoekopdrachten ingevoerd op Google. Eén op de vijf van die zoekopdrachten is lokaal gericht. Dat betekent dat mensen niet slechts op zoek zijn naar een willekeurig bedrijf, maar juist één die bij hun in de regio is gevestigd. Hoe kun je als bedrijf hierop inspelen en wat is nou precies het nut van local store marketing?
Wat is Local Marketing?
Stel, je hebt een dagje gewinkeld in Amsterdam en je wilt nog een hapje eten bij een Italiaans restaurant. Omdat je de stad niet kent, is de kans groot dat je jouw telefoon erbij pakt om te zoeken naar de beste Italiaan in de buurt. Vervolgens krijg je een overzicht van alle Italiaanse restaurants in jouw omgeving.
Als Italiaans restaurant is het – in dit geval – van belang dat jij één van die restaurants bent die in de zoekresultaten staat, zodat potentiële klanten jou weten te vinden. Dit is een typisch voorbeeld van local store marketing en toepasselijk op alle soorten bedrijven.
Local store marketing is een reeks aan marketingactiviteiten die specifiek gericht zijn op een lokaal- of regionaal publiek. Dit geldt voor zowel online als offline marketing. Bedrijven die hierin investeren, zullen meer lokale klanten aantrekken.
De rol van smartphones
Onze smartphones spelen een belangrijke rol bij local store marketing. De ingebouwde gps-functie stelt bedrijven zoals Google en Facebook steeds beter in staat om vast te stellen waar wij ons bevinden. Ja, want onze smartphone gaat altijd mee op pad. Door gebruik te maken van lokale databestanden kunnen deze bedrijven ons bedienen met relevante informatie met betrekking tot de plaats waar wij op dat moment zijn.
Prijsstelling
Voor de consument is de prijs van een product of dienst belangrijk. Aan de hand van de prijs wordt besloten wat er wel of niet wordt aangeschaft. Door gebruik te maken van local store marketing is niet alleen het aanbod gericht op de lokale markt, maar ook de prijzen kunnen aangepast worden naar de behoefte van de lokale inwoners of de gemiddelde inkomsten in de regio.
Hoe implementeer je local store marketing?
Local store marketing heeft niet alleen te maken met het aantrekken van potentiële klanten uit de omgeving, maar ook met het onderhouden van de relatie met deze klanten. Een goede local store marketing strategie bestaat dan ook niet alleen uit het toepassen van lokale SEO (Search Engine Optimalisation), maar ook uit contentmarketing en social media.
Een goed voorbeeld van contentmarketing is het delen van verhalen en ervaringen van bestaande klanten uit de omgeving, zodat potentiële klanten sneller een band met jouw merk zullen opbouwen. Bij social media marketing kun je denken aan jouw online aanwezigheid op de kanalen waar potentiële klanten zich bevinden. Niet alleen om de interactie aan te gaan, maar ook om jouw producten bijvoorbeeld aan te bieden via Instagram shopping. Doet jouw bedrijf al aan Local store marketing?